Monday, May 5, 2008

Who am I?

Hvem er du?
Det er et vanskelig sprøsmål. Leter spørsmålet etter hva jeg liker, hvilke egenskaper jeg har, hva andre forteller om meg, hvilke ambisjoner, drømmer eller verdier jeg har? Eller alt dette samlet? Klarer du svare på det? Hvem er jeg?
Jeg klarer det ikke, iallefall ikke med en setning.

- Jeg er en hel masse- Det flyter av både dårlige og gode egenskaper. Grunnleggende verdier har jeg, og en fast tro. Drømmer kommer og går, alt ettersom jeg vokser og blir kjent med Guds plan for mitt liv.
I noen situasjoner er jeg ikke helt sikker på hvem jeg er, i andre situasjoner oser jeg av selvtillit og selvsikkerhet.
- Jeg er meg- Jeg vil påstå at jeg er ekte. Jeg prøver til alle tider å være den jeg er, komme med hva jeg har, og ikke spille noe jeg ikke er.
- Jeg er for andre og med andre- For meg er mine kjente og kjære viktige. Har de det bra, har jeg det bra. Det vil si i situasjoner der bare jeg trivs, kan vi like så greit gjøre noe annet. For jeg trivs ikke, viss ikke de som er rundt meg trivs.
- Jeg er brennede - Jeg har et håp og en tro som stikker dypt. Verdiene mine er satt etter min religiøse overbevisning, og mitt forhold til Jesus Kristus. Og jeg ønsker å dele dette med andre.
- Jeg er min neste - Det du vil at andre skal gjøre mot deg, det skal du gjør mot dem. Jeg ønsker å bli sett, hørt, likt. Jeg ønsker å føle meg tryg og repektert. Og av disse grunnene, prøver jeg selv å være slik mot andre.


Hvem er du?

2 comments:

Kristin said...

for en selvinnsikt!!!
Du er Guds øyesten!!

Ane said...

Å Tone, du er så bra!!! Eg kan ikke få uttrykt det med ord=) Eg e gla i deg, og om to uker står eg (om Gud vil) igjen godt plantet på norsk jord. Hurra!