Tuesday, May 27, 2008

Tungen er ild.

Ild er på mange måter positivt. Den kan gjøre rått kjøtt spiselig, kaldt til varmt, mørke til lys. Men den kan også bringe med seg enorme ødeleggelser. Den kan utrydde en hel skog, den kan svi maten, den kan gi brannskader.

Ilden som tungen bærer med seg er av det negative slaget. Iallefall i Jakobs brev.

I det siste har jeg tenkt endel på dette med mobbing, hvordan ord og handling kan ødelegge et menneske.
Flotte mennesker, utadvente mennesker, mennesker som er bra annerledes, kan bli ødelagte av negative ord og handlinger. Kanskje mest ord. Ord har så enormt mye mer kraft en vi aner.
Derfor er tungen ild. Ild som brenner ned det vi har av selvtillit, svir oss og gir arr. Derfor er det så utrolig viktig at vi tenker over det vi sier, før vi sier det! Og at det vi sier er positivt!

Ikke mobb kameraten min,
han er jo bare seg selv.
Så vær forsiktig med praten din,
for du skjønner da vel;
at du kan være med å bestemme,
om et liv blir vondt eller godt.
Alle har rett til å leve det livet de har fått!!

5 comments:

Anonymous said...

Kjære Tone. Takk!

Anonymous said...

Kjære Tone. Det samme som mor di sa.
Og beklager hvis jeg har forårsaket deg tort og svie gjennom år med muntlige overgrep.

Miss Wonderhill said...

=)
Jeg kan ikke kjenne spor etter noe.
Så ingen beklagelse nødvenig.

Anonymous said...

Hei. Hvem synger den sangen, ikke mobb kameraten min? Stå på!! Vi husker ikke hvem som har skrevet den og trenger sangen til et prosjekt

Miss Wonderhill said...

hei!

Takk.
Jeg husker desverre ikke hvem som synger den. Tror den var på barnetv eller midt i smørøyet...
prøv youtube!=)