Sunday, June 22, 2008

Et nytt land.

Vel, kanskje ikke et nytt land. Men en ny del av vårt land.
Ikke avisen. Men Norge. I all sin prakt.
Jeg har tatt turen til Haugalandet. Nærmere bestemt Årka, Karmøy.
Nesten som et lite Jæren. Meget elskverdig. Ny kjennskap til både land og folk.
Som presten sa det så fint på Gudstjenesten i dag. Bygg er viktig, folk er viktig. Jeg tolker det inn i min situasjon, og sier: et sted å være er viktig, venner er viktig. Vi er alle en del av noe, sammen med noen. Vi er sosiale vesner, som skal leve sammen med andre.
Noen i hus = familie, noen på internat = klassekamerater, noen i leiligheter = studenter.... Vi lever alle sammen med noen, i en eller annen form for bygg. Og vi lever alle sammen i et land.

Hva hadde livet vært uten en plass å høre til? Uten noen å høre sammen med?
Spør du meg ville jeg svart, at da hadde ikke livet vært noe særlig.
Så da er det deilig å kjenne både tilhørlighet til Gud, til min familie, til mine venner. Uten de tre ingrediensene tror jeg ikke jeg hadde klart meg noe særlig bra.

1 comment:

Kay Amund said...

God sommer!
Lykke til med jobb og alt anna ferien bringe!